Dunne darm - yoga voor control freaks

control-freakDe les van deze week gaat over de dunne darm. De dunne darm is het langste deel van het spijsverteringsstelsel, zo’n 5 tot 6 meter lang. De dunne darm is voortdurend in beweging om de inhoud heen en weer te persen en zo voedsel fijn te maken. Dit gebeurt met behulp van de lengte- en kringspieren die zich in de wand van de dunne darm bevinden. Via grote hoeveelheden bloedvaatjes gaan bruikbare voedingsstoffen het bloed in.

De dunne darm staat voor het vuur element in het lichaam en is verbonden met het 3e chakra. Emotionele thema´s verbonden met de dunne darm: controle issues, angst, emotionele onderbuik reacties, obsessies. Bijvoorbeeld over-moederend gedrag naar de mensen om je heen. Behoefte aan controle komt voort uit de angst dat dingen niet op jouw manier gaan. Een goede vraag om bij stil te staan:  wat blokkeert je mee te gaan in de stroom van het leven en te vertrouwen dat het Universum het goed met je voor heeft?

De dunne darm zorgt voor de vertering van ons voedsel en er is een relatie met de vertering  van emoties. Als je bepaalde emoties bewust of onbewust negeert kunnen ze niet worden verteerd en dit kan fysieke klachten geven.

Voeding voor de dunne darm: hele tarwekorrels, groene bladgroente, kool en sinaasappels.

De yogaset die we deze les doen is geschikt om de thema’s m.b.t. de dunne darm te onderzoeken. Emoties kunnen opkomen en stap voor stap bewust worden gemaakt.  We doen de kriya Eliminate Gastric Troubles en een meditatie voor vertrouwen. De muziek kan je vinden op Spotify

Meditation for Trust:
Sit in easy pose. Life the arms up over the with the right palm over the left for males and left palm over the right for females. Thumbs are touching. The palms are down and over the crown area with the elbows slightly bent.Whisper Wahe Guru with the eyes slightly open and gazing at the upper lip. Meditate for 11 minutes.

Mantra’s die helpen om controle los te laten:

  • Ajai Alai (in deze les de uitvoering van Mirabai Ceiba)
  • Ardas Bahee (in deze les de uitvoering van Snatam Kaur)
  • Aap Sahai Hoa (in deze les de uitvoering van Mata Mandir Singh)

Op 12 november van 13 – 17 uur geef ik samen met Gabie Kusters een workshop Voeding & Yoga voor de Overgang – leer hoe je overgangsklachten op een natuurlijke manier kunt verhelpen. Een inspirerende, gezellige en ontspannende middag met lekkere hapjes en waardevolle tips. Meer informatie & aanmelden op de website van Wijs met Eten.

Op 14 november is het volle maan. Deze keer is de invloed van de volle maan extra sterk omdat de maan heel dicht bij de aarde staat. De energie van bewustzijn is dan nog sterker en dat geeft nog meer dan anders mogelijkheden voor heling. We doen die dag om 20.30 uur een Volle maan Meditatie, een helende groepsmeditatie. Lees meer.

Op 18 november vanaf 19.30 uur is er opnieuw een workshop Anti-Stress Massage – leer een effectieve massagetechniek uit de Kundalini Yoga en geniet van een ontspannende avond. Je geeft en ontvangt een massage waarbij je 12 drukpunten masseert, over de kleding heen. Je kan met een massage partner komen of er een vinden in de workshop. Meer informatie & aanmelden

Reacties

november, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X