Druk in je hoofd?

mind-full-mindful-300x200Soms lijkt het alsof je gedachten op hol slaan. Herinneringen, commentaar op wat je hebt gedaan, plannen maken, zorgen over morgen, er komt geen einde aan. Je hebt zelf geen invloed op je gedachten, ze ontstaan vanuit het onderbewuste. Daar liggen allerlei onverwerkte indrukken en emoties opgeslagen. Die komen naar boven als ze worden aangeraakt door gebeurtenissen in het heden. Dat gaat in een tempo dat we niet kunnen volgen: volgens de yoga wel 1000 gedachten per knippering van je oog. De meeste van die gedachten blijven dus onbewust.

Stress versterkt de drukte in je hoofd, waardoor je mind gevuld raakt met sensaties. De gedachten gaan alle kanten op en de samenhang verdwijnt. De mind gaat dingen herhalen en loopt vast in een cirkel. Het lukt niet meer om aan 1 ding tegelijk te denken en focus te houden. Je zintuigen raken overprikkeld, door dingen van buiten of van binnenuit. Daardoor kun je de meest simpele informatie die via de zintuigen binnenkomt niet meer goed interpreteren. Uiteindelijk kan je zelfs los raken van de werkelijkheid en jezelf kwijtraken.

Ook je vermogen om relaties te onderhouden wordt beïnvloed door het lawaai in je hoofd. Je kunt niet meer goed nadenken, je geheugen raakt aangetast en je stompt af. Subtiele signalen pik je niet goed op, je leeft aan de oppervlakte. Lange termijn effecten dringen niet door, je volgt alleen korte termijn impulsen. Je stress persoonlijkheid wil ontsnappen aan het lawaai in je hoofd en kan vreemd gedrag gaan vertonen. Afreageren, oude negatieve gedragspatronen herhalen, of juist nieuwe dingen beginnen als afleiding van wat je eigenlijk moet doen. Je gaat op zoek naar houvast, iets wat je weer stabiel kan maken.

Als we energiek en in balans zijn gebruiken we ons hele brein en zijn we wakker (bewust). Onder druk van aanhoudend lawaai in ons hoofd verliezen we geleidelijk hersenfuncties Eerst verliezen we functies van de voorhoofdskwab: vermogen om impulsen te beheersen, verbinding met onze identiteit, stemming, plannen maken voor de toekomst, doelen en prioriteiten stellen. Dan verliezen we de functies van het limbische systeem: vermogen om compassie te hebben, onze emoties uit te drukken en die van anderen te lezen. Uiteindelijk gebruiken we alleen nog maar de basale primaire instincten van de hersenstam. De hiermee samenhangende acties zin grotendeels onbewust, voorgeprogrammeerd, zoals de bloedstroom, ademhaling en temperatuurregulatie, de regulatie van de lichaamshouding en het slaap-waakritme (=inwendige klok). We zijn dan in de overlevingsstand. We zijn levend maar we leven niet echt.

In de les van deze week doen we een actieve warming up gevolgd door een oefenserie met veel meditatieve oefeningen: Kriya to Trow throw off stress, uit de Crisis Kit. Uit dezelfde manual komt de meditatie van deze week: Meditation for the Most Restless Mind.

Je bent welkom a.s. zondag (15 maart) om deel te nemen aan de Sadhana om 6.00 uur. Deelname is op donatiebasis (we sparen voor een gong), aanmelden vooraf is niet nodig. Graag uiterlijk 5 min. voor aanvang aanwezig zijn. Kijk op de site voor meer informatie ter voorbereiding.

Reacties

augustus, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X