5 tips voor meer vitaliteit

happy people group have fun run and jump on beach beautiful sand beachOnder vitaliteit verstaan we in de Kundalini Yoga je energie, gezondheid en je vermogen te genieten van het leven. Stress, emotionele conflicten en ziekte verminderen je vitaliteit. Net als vermoeidheid, slechte voeding of een giftige leef- of werkomgeving. In Kundalini Yoga zijn er veel technieken om je vitaliteit te vergroten.

 

  1. Verbind je met jezelf

Soms raken we zo gestressed of uitgeput dat we de verbinding met onszelf kwijtraken. We verliezen contact met ons gevoelsleven en raken ons afgestompt, verdoofd. Het belangrijkste wat je dan te doen hebt is tijd nemen om te ontspannen en gewoon te ZIJN. Luisteren naar mantra muziek kan daarbij ondersteunend zijn. Kijk voor de muziek van deze week op Spotify (ook bij een gratis abonnement kan je de nummers beluisteren).

  1. Zorg goed voor je lichaam

Onze zittende levensstijl verliezen we aan vitaliteit. Fysieke beweging is niet alleen goed om stress los te laten, maar ook om onze stofwisseling en hormonale klieren te stimuleren. Dat zorgt voor meer energie en een gevoel van welbevinden. Eigenlijk alle Kundalini Yoga oefenseries zijn geschikt om te doen. We doen deze week de Kriya for Inner Vitality and Stamina, een oefenserie van 15 minuten die je ook heel goed thuis kan doen. Weinig tijd? Doe dan 3 minuten vuurademhaling om je vitaliteit een boost te geven.

  1. Pas je eetpatroon aan

Wat je eet heeft veel invloed op je vitaliteit. Eet je veel suiker, bewerkte voedingsmiddelen met veel toevoegingen? Is je dieet gevarieerd en uitgebalanceerd, met genoeg groente fruit en hele granen? Soms zijn we ons niet eens bewust van wat we eten door alle stress in ons leven. Cafeïne, alcohol, en andere drugs geven misschien tijdelijk verlichting van stress maar geven op lange termijn verlies van vitaliteit. Wil je eens ervaren wat het met je doet als je overstapt op een gezonder eetpatroon? Doe mee met de Groene Detoxweek in maart.

  1. Voldoende slaap

Een tekort aan slaap ondermijnt je vitaliteit, terwijl we door stress vaak niet goed kunnen slapen.  Voortdurend slaapgebrek kan verschillende gezondheidsproblemen geven, oa.a. hoge bloeddruk en verstoring van je stofwisseling. Aan de andere kant kan je je door te veel slaap neerslachtig voelen of lethargisch. Ik hoor van veel mensen dat ze geweldig slapen, ‘s avonds na de Kundalini Yogales. Yogi Bhajan onderwees verschillende technieken om beter te kunnen slapen, o.a. de Shabad Kriya.

  1. Mediteer!

Door meditatie creëer je een bufferzone voor de mind, zodat de prikkels waar we de hele dag aan bloot staan minder binnen komen. Meditatie verhoogt je bewustzijn van je lichaam, geest en ziel. Zodat je eerder in de gaten hebt dat het nodig is om aanpassingen te doen in je levensstijl om jezelf te vitaliseren.  We doen deze week de Meditatie for Absolutely Powerful Energy. Yogi Bhajan over deze meditatie:  “It is best to do this meditation when you have time to sleep afterwards or when you have a hard day to face. Both times are best for this. It will give you absolutely powerful energy and will balance that most effective computer that we call the brain. It is the best remedy for ‘brain drain.'”

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Reacties

augustus, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X