Zorg goed voor je hart


Deze week hart fysiekgaat de yogales over het hart en vaatstelsel, dat bestaat uit het hart, (slag)aderen en haarvaten.


Het hart pompt het bloed rond door de slagaderen naar de kleinere vaten tot in de haarvaten, zodat voedingsstoffen en zuurstof naar de organen en weefsels worden getransporteerd. Kooldioxide en afvalstoffen worden in de haarvaten verzameld om via de aderen terug naar het hart (en longen, lever, nieren) te worden gebracht. De slagaderen hebben een spierlaag die kan aan- of ontspannen om het volume van de ader vergroten of verkleinen en daarmee te zorgen voor een evenwichtige bloeddruk.

Risico factoren:

  • Eetpatroon met veel cholesterol, zout en/of dierlijke vetten. Nicotine, alcohol.
  • Te weinig beweging, overgewicht, slechte houding.
  • Hoge bloeddruk door stress

Goede voeding voor hart & vaatstelsel: hele tarwe korrels, alfalfa, boekweit, bleekselderij, lecithine, bladgroentes, noten, doperwten, bonen, magere melkproducten, cayenne peper, sinaasappels, citroenen, aardbeien, calcium, vitamine E en B, selenium, ginseng, knoflook (verlaagt de bloeddruk).

Hoe kan yoga helpen?

  • Aerobic yogasets
  • Het loslaten van spanning, openen van bloedsomloop en verlagen van bloeddruk door het ademen door wisselende neusgaten, langzaam en diep (of door linker neusgat). Ook andere ademtechnieken, zoals Sitali, Sitkari en one-minute-breath.
  • Oefeningen met de armen, bovenlichaam en optillen van de benen.
  • Spinal twists (helpen bij de terugkeer van bloed en lymfevocht naar het hart en de afvoer van afvalstoffen)
  • Koude douche (helpt haarvaten wijder te worden, zodat de doorbloeding van de buitenste weefsels verbetert).

Het hart- en vaatstelsel is op energetisch niveau verbonden met het hartchakra, dat staat voor compassie, onvoorwaardelijke liefde en spiritueel ontwaken. We hebben een oefenserie gedaan voor het openen van het hartcentrum. Deze oefenserie stimuleert de kwaliteiten van het hart en zorgt dat je energie van je hoofd naar je hart gaat. Je wordt sensitiever en het wordt rustiger in je hoofd. Je hoorde muziek van Maya Fiennes (Ajai Alai) en van Gurunam Singh (Dukh Par Har – Kundalini Remix). De meditatie voor een open hart waarmee we de les afsluiten, kan je doen als je het gevoel hebt dat je liefde niet kan stromen. Kijk hier voor een youtube filmpje met begeleidende muziek.

Mantra’s voor het hart:

  • Guru Ram Das Chant
  • Ong So Hung
  • Narayan
  • Chatr Chatr Varti

Als je deze les wil meemaken kan dat deze week gratis tijdens de open lesweek. Geef je op via info@kundaliniyogawageningen.nl. Op 13 september is er een Open dag in Yogacentrum Suniya om kennis te maken met de verschillende yogadocenten en -vormen, ook voor kinderen. Kijk op de website voor het programma.

Reacties

augustus, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X