Yoga voor je Voorhoofdskwab

frontal lobe 2In de oude hersenen brengt de amygdala de wereld in kaart in termen van overleving. Ons basale instinct is gericht op vluchten, vechten of verstoppen; hiervoor is geen gedachte of bewuste herkenning vereist.  Deze neurologische verbinding komt automatisch tot stand, zodat we binnen een miliseconde kunnen reageren op een emotie. In deze automatische modus hebben we het gevoel de situatie te beheersen. Dit systeem werkt als onze omgeving vrij stabiel is. Ongewone dingen worden opgemerkt, ervaren en opgeslagen in ons geheugen, voorzien van een emotioneel merkteken. Als de situatie zich weer voor doet zorgt dit ervoor dat het lichaam en de mind een seintje krijgen om er op dezelfde manier om te gaan. Veel van ons geheugen en perceptie hangt af van deze emotionele kaart. Als onze omgeving echter snel verandert of als we beïnvloed worden door dingen buiten onze directe omgeving lopen we hierin vast. Het lijkt dan of we ons alarmsysteem niet uit kunnen zetten. We blijven hyperalert en zien overal gevaar.

Gelukkig komen onze gevoelens niet alleen vanuit de amygdala, de oude hersenen. We kunnen ook gedachten en gevoelens vormen in de neocortex. Onze voorhoofdskwab verwerkt gedachten, onderwerpen, gevoelens en gebeurtenissen. Hier beoordelen we wat er gebeurt en bepalen op basis van onze overtuigingen of iets een kans is of een bedreiging. We kunnen dit deel van onze mind trainen. Als de voorhoofdkwab sterk is en het autonome zenuwstelsel responsief en ons klierenstelsel gezond, kunnen we emotionele en instinctieve reacties van de oude hersenen corrigeren. We kunnen vaststellen dat de beer ver genoeg van ons verwijderd is om een bedreiging te zijn of dat de bliksem ons niet kan raken op de plek waar we ons bevinden.

Dit vermogen om situaties te beoordelen en bewust (ipv automatisch) te reageren is de belangrijkste sleutel tot mentale kracht en het vermogen om te gaan met stressvolle situaties. Op deze manier kunnen we heling in gang zetten in plaats van meer stress te creëren door een sneeuwbal effect van reacties.

We doen een ademoefening Tuning up the Frontal Lobe, gevolgd door de kriya Exercise Set for the Frontal Lobe en ter afsluiting de meditatie The Faculty of a Man. De muziek kan je vinden op Spotify.

Reacties