Yoga voor Energiebalans

energiebalansIn yoga is balans een belangrijk gegeven, net als in het dagelijks leven. Denk maar aan balans in werk/ontspanning, mentale balans,  balans in je eetpatroon, balans tussen geven en ontvangen, tussen hart & hoofd,  binnen en buiten, balans van de chakra’s en de elementen.  Balans betekent dat je de middenpositie inneemt, tussen twee uitersten.

Deze week gaat de les over je de balans van je energie. In de yoga wordt  je energie of levenskracht Prana genoemd. Deze energie maakt alle fysieke en mentale processen mogelijk.  Prana is een verzameling van 5  vitale energiestromen (vayu’s) waarvan de eerste ook prana wordt genoemd. De vayu’s hebben allemaal een specifieke functie en plaats in het lichaam.

  1. Prana is verantwoordelijk voor de hartslag en ademhaling. Deze energie huist in je borstkas, longen en hart. Gaat over de instroom/het ontvangen van energie via de ademhaling en voeding, ook het binnenkomen van indrukken en ideeën.
  2. Apana verzorgt de afscheiding van afvalstoffen in het lichaam via ontlasting, urine en menstruatie. Ook op mentaal, emotioneel  en energetisch niveau:  afvoeren van wat je niet meer nodig hebt. Deze energie huist in het bekkengebied en onderbuik.
  3. Udyaana produceert geluiden door de stembanden en beïnvloedt ook de mentale capaciteiten en bewuste aandacht (projectie). Huist in het gebied van je keel  en hoger je hoofd in.
  4. Samana is verantwoordelijk voor de spijsvertering, onderscheidingsvermogen en het opnemen.  Huist in het gebied tussen je middenrif en je navel.
  5. Vyana dringt door in het hele lichaam en zorgt voor de verspreiding van de energie naar iedere cel.

Deze levensstromen staan met elkaar in contact via de verschillende chakra’s die op hun beurt weer met elkaar verbonden zijn via een stelsel van energiekanalen, nadi’s genoemd. De energie kan naar de verschillende delen van het lichaam worden gestuurd of weer in goede bewegingen gebracht, waardoor je vitaliteit vergroot wordt. Technieken die hiervoor gebruikt worden zijn:  het richten van de aandacht, ademhalingstechnieken (pranayama), specifieke yogahoudingen en meditaties.

Als we fysiek en mentaal gezond willen blijven is het nodig om de vayu’s in balans te houden en te zorgen dat ze blijven stromen en functioneren. De 3 belangrijkste vayu’s zijn prana, udyaana en apana. Als je deze 3 beheerst komen de anderen  ook in balans. Sterke prana zorgt voor energie, snelheid, motivatie en sensitiviteit. Sterke apana houdt je gegrond en vormt  de basis van je gezondheid (mentaal en fysiek). Als je prana sterk is maar de apana niet even sterk gaat er zich allerlei rommel ophopen in je systeem. Dat kan je immuunsysteem ondermijnen en leiden tot angst, verwarring, twijfel en doelloosheid.

We doen deze week een oefenserie voor balans van prana en apana. Muziek kan je vinden op Spotify. Balans van prana en apana maakt de kundalini energie wakker, die gaat omhoog door de Sushmana, het centrale energiekanaal dat door je ruggengraat loopt. Het opstijgen van de kundalini energie opent de hogere centra van bewustzijn zodat je meer in balans komt,  in de neutral  mind. Je wordt dan minder heen en weer geslingerd tussen je voor- en afkeuren, de positieve en negatieve mind, de ups en downs.   De prana geeft je kracht, de apana verwijdert negativiteit, het resultaat is balans.

Meer weten over hoe yoga werkt en wat je er mee kan in je dagelijks leven? Kom naar de Workshop Yoga Lifestyle op 18 februari van 14 tot 16.30 uur.

Reacties

december, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X