Yoga tegen hoofdpijn

hoofdpijnOp verzoek deze week een les over hoofdpijn. Twintig procent van de Nederlanders heeft minimaal 1 dag in de week hoofdpijn.

Hoofdpijn kan veel oorzaken hebben, bijvoorbeeld uitdroging. Het eerste wat je kan doen als je hoofdpijn hebt is dan ook een glas water drinken. Andere EHBH tools: adem langzaam en diep (in je buik) en ontspan bewust je nek en schouders. Splash koud water in je gezicht en masseer de randen van je oren en je slapen. Laat gedurende 10 minuten koud water over je voeten stromen om je bloedcirculatie te stimuleren. Doe dan een korte oefenserie, gedemonstreerd door Anne Novak. De volgende oefening stimuleert de hersenen en geeft verlichting bij hoofdpijn.

De meest bekende vorm van hoofdpijn is spanningshoofdpijn. Door stress is de spierspanning in het lichaam hoog, ook in de nek, schouders en haarvaten in het hoofd. Dit zorgt voor een verminderde doorbloeding van de hersenen, met hoofdpijn als gevolg. Regelmatige yoga-beoefening zorgt ervoor dat de spanning in je lichaam vermindert. Er zijn ook specifieke oefeningen om de spieren van nek, schouders en bovenrug los te maken: o.a. schouders ophalen en nek rollen.

Chronische spanning in nek en schouders (met hoofdpijn als gevolg) kan ook te maken hebben met een verkeerde houding. In een zittende houding neig je er al snel naar je hoofd naar voren te dragen, waardoor je nek overstrekt is. Yoga helpt om meer lichaamsbewustzijn te ontwikkelen, zodat je gedurende de dag je houding kunt corrigeren. Kijk voor aanwijzingen op deze website.  De volgende yoga-oefening gedemonstreerd door Ana Brett helpt voor een betere alignment van nek en schedel.

Een andere oorzaak van hoofdpijn kan zijn een voedselallergie (bijv. smaakversterkers, chocolade, rode wijn, varkensvlees, pinda’s) of teveel gifstoffen in je lichaam. Denk maar aan de kater met hoofdpijn als je te veel alcohol hebt gedronken. Zorg voor een goede spijsvertering en eliminatie: Yogi Bhajan raadde vrouwen aan te zorgen dat voedsel binnen 18 uur je lichaam weer heeft verlaten (voor mannen is dat 24 uur). Vlees doet er 72 uur over om je lichaam te verlaten en in het proces van ontbinding worden gifstoffen gevormd die via de darmen in je bloed komen. Om je spijsvertering te bevorderen helpt het o.a. om te eten in een prettige omgeving, goed te kauwen en even te rusten na het eten. Voorkom constipatie door vezelrijke voeding (hele granen, groente & fruit) en voldoende te drinken en te bewegen (wandelen bijvoorbeeld).

Hoofdpijn wordt ook wel in verband gebracht met een blokkade in het 6e chakra (Ajna). Dit is het energie centrum voor intuïtie, innerlijke wijsheid, intelligentie, visualisatie, zicht, concentratie en helderziendheid. In de les van deze week doen we de Kriya to stimulate the Ajna.

De Medical Meditation to Prevent Migrane Headaches helpt bij regelmatige beoefening om migraine te voorkomen.

Reacties

december, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X