Wat hebben poep en yoga met elkaar te maken?

bristol-stool-chart-NederlandsMeestal gaan onze conversaties niet over constipatie, gasvorming, diaree of geïrriteerde darmen. We zijn ook meestal te druk om stil te staan bij hoe onze darmen werken. Volgens de Ayurveda is het spijsverteringssysteem het belangrijkste lichaamssysteem, de basis voor onze gezondheid en vitaliteit. De functie is simpel: aan de ene kant komt er eten in, voedingsstoffen worden opgenomen in het bloed en aan het eind komen de overblijfselen er weer uit. Vanuit de Ayurveda gezien is het net zo belangrijk wat er uit het menselijk lichaam komt als wat er in gaat. Als de voeding niet goed verteerd wordt of de afvalstoffen kunnen er niet goed uit maakt het bijna niet uit wat je eet.

Het sleutelwoord is Agni, het vuur van de stofwisseling en spijsvertering, die in iedere lichaamscel aanwezig is. De Agni in de maag en dunne darm zorgt dat de voedingsstoffen goed worden verteerd en verwerkt. Daarnaast reguleert Agni zicht, lichaamstemperatuur, gelaatskleur, moed en boosheid. Volgens de Ayurveda ontstaan alle ziektes vanuit een verzwakte Agni. Om Agni te stimuleren adviseert Ayurveda om iets bitters te eten voor de maaltijd. Ook cayennepeper, gember, zoethout, aloe en triphala stimuleren Agni. Ook zijn er specerijen die het spijsverteringskanaal opwarmen, zorgen voor een grondige vertering en gasvorming tegengaan: venkel, cardamon, komijn, dille en karwei zaadjes. Gember verzacht het darmkanaal, helpt tegen darmkrampen, neutraliseert gifstoffen in het spijsverteringskanaal en stimuleert de aanmaak van spijsverteringssappen zoals speeksel en gal.

Dan is het nu tijd om het te hebben over POEP. Een goede ontlasting is als een volledig rijpe banaan – qua formaat, vorm en kleur. En hij drijft. Regelmatige, zachte, volumineuze stoelgang is heel belangrijk voor je gezondheid. Meestal wordt aangeraden om dagelijks of na ieder maaltijd ontlasting te hebben. Als je minder dan 3 keer per week ontlasting hebt wordt dit medisch gezien als constipatie. Ook de tijd dat het voedsel onderweg is maakt verschil. Als de voeding te lang in het darmkanaal blijft zitten (langer dan 24 uur) gaat het ontbinden en ontstaan ongezonde stoffen.

Remedies tegen constipatie: voldoende drinken, bewegen en vezelrijke voeding. Vanuit de Ayurveda worden Psyllium vezels aangeraden (20 gram p/dag), met voldoende vocht. Kefir en biologische (of zelfgemaakte) yoghurt is goed voor de darmflora. Vermijdt harde kazen en suiker.

Op emotioneel niveau is er een relatie tussen de dikke darm en vasthouden aan het verleden. We onthouden wat er is gebeurd in het verleden zodat we ervoor kunnen zorgen dat het ons niet nog eens overkomt. Het is goed om te leren van het verleden, maar het kan er voor zorgen dat we niet verder kunnen. De dikke darm kan ook te maken hebben met geheimen die we voor onszelf verborgen houden. Onverwerkte emoties in de dikke darm kunnen naar boven komen als rigiditeit, bezitterigheid, gierigheid, koppigheid en verkramping.

Deze week doen we een kriya voor de darmen: Healthy Bowel System.

En we doen de Kirtan Kriya – deze meditatie maakt je onderbewuste schoon, helpt om het verleden los te laten en je te openen voor verandering.

De dikke darm heeft een connectie met het eerste chakra, het element aarde. De mantra die bij dit thema past en die we deze les veel zullen gebruiken is Sat Nam. Deze mantra herinnert je aan wie je werkelijk bent, je Ware Zelf, je ziel.

Reacties

december, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X