Versterk je zenuwstelsel

zenuwstelselDe hersenen, het ruggenmerg en de zenuwen in de rest van het lichaam vormen samen het zenuwstelsel. Het zenuwstelsel zorgt voor verbindingen tussen de verschillende hersengebieden onderling, en tussen de hersenen en de rest van het lichaam. Het speelt een coördinerende rol bij alle handelingen zoals het aansturen van de spieren, het verwerken van zintuiglijke prikkels en de emotionele en verstandelijke processen.  De werkelijke kracht van je lichaam wordt bepaald door de conditie van je zenuwen (i.p.v. door je spierkracht).

Het zenuwstelsel wordt onderverdeeld in het centrale zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg), het perifere zenuwstelsel (zenuwen die naar alle organen lopen) en het autonome zenuwstelsel (ons alarmsysteem, bestaat uit de sympaticus = gaspedaal en parasympaticus = de rem).

Risicofactoren voor het zenuwstelsel:

  • De hersenen hebben een constante aanvoer van zuurstof en suikers via het bloed nodig, een onderbreking leidt tot een herseninfarct.
  • Druggebruik, m.n. cocaïne (blokkeert de werking van het parasympaticus) en marijuana (vermindert de circulatie van hersenvloeistof en vermindert het aantal verbindingen die neuronen aangaan in de hersengebieden die zorgen voor geheugen en motivatie.

Wat kan je met yoga doen om je zenuwstelsel te versterken?

  • Yoga zorgt dat er meer energie stroomt door de zenuwbanen, m.n. door de vuurademhaling wordt dit versterkt.
  • Yoga brengt het sympatische en parasympatische zenuwstelsel in balans en versterkt de parasympatische respons.
  • De vernieuwing van hersencellen wordt gestimuleerd door yoga, omdat het beweging en uitdaging geeft die daarvoor nodig is.
  • Adem oefeningen, o.a. ademen door het linkerneusgat, door het rechter neusgat en wisselende neusgaten.
  • Oefeningen, die snelle arm en hand bewegingen vereisen, helpen verschillende functies van verschillende delen van de hersenen te integreren, en ook sturen ze de energie door de meridianen van het lichaam
  • Sat Kriya en driehoek houding versterken het zenuwstelsel
  • Gong meditatie en chanting  (ritme en geluid zijn de beste ingangen voor de parasympaticus).
  • Koude douche geeft een sterke parasympatische reflex.

Voeding voor je zenuwstelsel: calcium, magnesium, olijven, bananen, lecticine, bleekselderij, komkommersap, Yogi Tea (zie recept), gember en uien.

We doen in de les deze week de vuurademhaling, zie instructiefilmpje op Youtube  Daarna doen we de uitdagende kriya for Strengthening the Central Nervous System. De playlist kan je vinden op Spotify

 

Reacties

november, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X