Yoga voor het lymfesysteem

lymfestelselHet immuunsysteem bestaat uit de lymfeklieren, de amandelen, milt, beenmerg en zwezerik (thymus klier). De les van deze week gaat over het lymfestelsel, het zuiveringssysteem van ons lichaam. Het bestaat  uit lymfevaten en –klieren. Lymfevaten vormen naast de bloedvaten een tweede vaatstelsel in het lichaam. Ze nemen weefselvocht met afvalstoffen op en voeren dit af naar de lymfeklieren waar het vocht wordt gefilterd en bacteriën /virussen worden gedood door witte bloedlichaampjes. Lymfeklieren zijn geconcentreerd in de oksels, nek, langs de luchtpijp,  bij de longen en darmen en in de liezen. Door samentrekking van spieren wordt het lymfevocht door de lymfekanalen gepompt, zodat dit van de buitenkant van het lichaam terug kan stromen naar het hart- en vaatstelsel. Witte bloedlichaampjes worden gemaakt en opgeslagen in het beenmerg, vaatwanden en milt.

Risico’s

Het lymfesysteem kan zorgen voor de verspreiding van infecties en kanker door het lichaam.

Het lymfesysteem heeft geen eigen pomp, om gezond te blijven is het nodig voldoende te bewegen, ademen en goed te eten. Slechte eetgewoonten en een zittende levensstijl leidt tot opbouw van gifstoffen, bacteriën en andere ziekmakende processen. Drugs (m.n. marijuana) verzwakken het immuunsysteem. Idem als je mentaal of emotioneel in slechte staat bent.

 

Goede voeding en voedingsstoffen

Uien, knoflook, gember, chlorofyl (bladgroen), kelp, coenzyme Q10, verse voedingsmiddelen (veel prana). Antioxidanten en vitamine A, B6, B12 en C. mangaan, zink, koper, selenium, Echinacea.

 

Hoe yoga kan helpen

Stimulerend voor het bovenste deel van het lymfesysteem zijn oefeningen met het bovenlichaam (vooral dynamische oefeningen met de met armen en schouders). Sat kriya, navel oefeningen en het optillen van de benen stimuleren circulatie in de onderste lymfekanalen. Langzame diepe ademhaling stimuleert de circulatie van lymfevocht. Alle beweging is goed voor het doorspoelen van het lymfesysteem en verhogen van immuniteit. Met yoga reinig je de lever, longen en nieren, waardoor het lymfesysteem minder wordt belast.

De kriya die we doen is Cleansing the Lymph Glands and Energy Balancing,deel I en deel II met veel oefeningen voor het bovenste deel van het lymfesteem. In de warming up komt het onderste deel van het lymfesysteem aan bod met o.a. fietsen in de lucht en frogs. Meditatie: Immune System Booster. De muziek kan je vinden op Spotify

 

Reacties

Bewaren