Het Middenrif

175px-Diafragma_ademhalingIn de les van deze week gaan we het diafragma, het middenrif, stimuleren. Misschien heb je in de vorige les bij de vuurademhaling door een ronde mond gevoeld dat je diafragma niet zo vrij kan bewegen. Veel mensen houden onbewust spanning vast in deze ademspier, bijvoorbeeld als reactie op langdurige pijnklachten ter hoogte van maag of darmen. Of door een langdurige situatie van onveiligheid op het werk, thuis of in je jeugd. Alsof je steeds je adem inhoudt. Spanning in het diafragma kan leiden tot kortademigheid, maagzuur en spijsverteringsproblemen.

Het middenrif of diafragma vormt de scheiding tussen borst- en buikholte. Het bestaat uit een grote platte koepelvormige spier die vast zit aan de onderste ribben, het borstbeen en de wervelkolom. Wat is eigenlijk de functie van het diafragma in de ademhaling?

De longen liggen in een ruimte die wordt gecreëerd door de ribben, ribspieren en het diafragma. Het diafragma doet het meeste werk in het ademen. Door de samentrekking van ribben en diafragma ontstaat er meer ruimte voor de longen, waardoor de longen uitzetten en gevuld worden met lucht. De druk in de longen is dan namelijk iets lager dan in de atmosfeer en gassen stromen van een gebied met hoge druk naar lage druk. Als het diafragma en de ribspieren ontspannen krijgen de longen weer de normale omvang. Daardoor wordt de druk in de longen hoger dan in de atmosfeer en stroomt de lucht naar buiten.

Ademen zorgt ook voor een ritmische beweging van de ruggengraat, waardoor het ruggenmergvocht wordt rondgepompt. Het bewegen van het diafragma masseert de ingewanden en helpt bij de circulatie van het lymfevocht.

Het functioneren van het middenrif heeft een grote invloed op de spanningstoestand van ons bovenlichaam. Bij een spanning ter hoogte van het middenrif kan deze niet meer zijn normale beweging naar beneden maken. Als we toch onze normale hoeveelheid lucht willen inademen, moeten we onze hulp inademingsspieren extra aanspreken om de ribben wat extra te heffen. Daarmee krijgen we alsnog genoeg lucht binnen. Deze hulp inademingsspieren zitten vast aan onze nek en schouders. Daar ontstaat op den duur een overbelasting en een verzuring van de spieren.

We doen een kriya voor de longcapciteit en efficiency van de longen. En een kriya om het diafragma te stimuleren..We besluiten de les met een celestial communication met de mantra Pavan Guru. Deze mantra gaat over de adem die levenskracht brengt, de goddelijke adem die je van donker naar licht brengt. Je hoort de mantra in verschillende uitvoeringen in de les, kijk voor de muziek op Spotify.

Reacties

november, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

Bewaren

X