Verterk je nieren en bijnieren met Kundalini Yoga

bijnier2Ben je altijd moe? Snel geïrriteerd en moeite met inslapen? Als je langere tijd veel stress (emotioneel/mentaal/fysiek) hebt gehad zijn je bijnieren misschien uitgeput. Lees in deze blog hoe je de bijnieren weer kunt versterken.

De bijnieren liggen als een kopje op de nieren, in de buikholte aan de rugzijde (net boven je middel). Ze spelen een belangrijke rol bij de afbraak van voedingsstoffen, reactie op stress en de zout-water balans in het lichaam.

De bijnieren zijn verbonden met het 2e chakra, het energiecentrum voor creativiteit, emoties en sexualiteit. Emotioneel gezien hebben de bijnieren te maken met angst en overleving. Een belangrijke functie van de bijnieren is het aanmaken van hormonen die helpen om te gaan met stress en ziekte. Onder andere epinephrine (adrenaline) die nodig is voor de vlucht & vecht reactie bij gevaar. Adrenaline is bedoeld voor een kortdurende reactie, maakt je alert en geeft je kracht. Het is niet goed als je adrenaline nodig hebt om jezelf levendig te voelen of om jezelf over grenzen te duwen. Op de lange termijn geeft een hoog adrenalinegehalte in je bloed schade aan je zenuwstelsel en nieren. Het verzwakt je afweersysteem zodat je vatbaarder bent voor ziekte. Yoga en een alkalisch dieet kan helpen je lichaam weer in balans te brengen.

Je bijnieren kunnen uitgeput of vermoeid raken. Tekenen zijn: vermoeidheid (al bij het opstaan), duizeligheid en onvermogen met stress om te gaan. Voeding die helpt om je bijnieren weer aan te laten sterken: voeding met B-vitamines, vooral B5. Te vinden in haver, paranoten, bananen, aardappels en peulvruchten. Ook voedingsmiddelen rijk aan vitamine C en vezels. Vermijd suiker, witte bloem, frisdrank, cafeïne, alcohol en geraffineerde voedingsmiddelen. Ontspan en beweeg regelmatig.

In de les van deze week doen we een oefenserie waarmee je de nieren en bijnieren kunt versterken: Stress set voor de nieren en bijnieren

De meditatie die we hebben gedaan is de Meditation for the lower triangle, helend voor nieren en bijnieren en het onderste deel van de ruggengraat.

Van 23 februari t/m 1 maart is er geen les, i.v.m. de voorjaarsvakantie.

Fijn je in de les te zien,

Rinske

 

Reacties

december, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X