Hoe ziet jouw stress-persoonlijkheid er uit?

stressStress is universeel: iedereen ervaart het dagelijks. Door de eisen en hectiek van deze tijd, het omgaan met veranderingen of een crisis situatie. Aanhoudende stress kan verstorend werken op lichaam en geest, we raken onszelf kwijt. Ontspanning is nodig om het lichaam te laten herstellen.

We ervaren stress als onze innerlijke bronnen tekortschieten of geblokkeerd zijn, waardoor we niet goed op uitdagingen kunnen reageren. Aanhoudende stress heeft geleidelijk steeds meer een negatieve invloed op ons systeem. We verliezen onze vorm, focus en zelfgevoel. Je stress-reactie keert zich dan tegen jezelf. In deze staat van negatieve stress ervaar je druk gecombineerd met angst of een andere emotionele reactie. Als we niet onze innerlijke reactie bewust bijsturen creëren we onze eigen problemen.

Als we onder druk staan verandert ons gedrag, emoties, onze stem en meest belangrijk: ons vermogen om een situatie te beoordelen en er mee om te gaan. We worden minder flexibel, onze blik vernauwt en we maken eerder fouten. We ontwikkelen een eigen “stress-persoonlijkheid”, een combinatie van instinctief overlevingsgedrag en aangeleerde houdingen. Ons ego creëert strategieën om een gevoel van controle, veiligheid en geluk te ervaren. Mijn stress persoonlijkheid heeft als dominante emotie irritatie. Mijn blik vernauwt zich tot datgene wat er moet gebeuren. Ik sta niet open voor mooie of fijne dingen om me heen. Ik ben dan inflexibel: iedereen moet meewerken en een beetje snel graag. Ik doe dingen gehaast, praat kortaf en hou spanning vast in mijn lichaam, vooral in nek en schouders. Mijn ademhaling is nauwelijks waarneembaar. Natuurlijk creëer ik in deze state of mind dingen die extra stress geven: ik krijg ruzie, mijn kind begint te huilen of ik vergeet mijn sleutels.

Hoe ziet jouw stress persoonlijkheid er uit?

In de les van deze week aandacht voor de Mangala Charan mantra, voor bescherming. Kijk hier voor vertaling en uiteg. Een mooie uitvoering van Snatam Kaur vind je hier

We doen we de oefenserie Relieving your elementary stress met de mantra Chattr chakkr vartee, klik hier voor de uitvoering van Snatam Kaur.

Op 5 februari om 19.30 uur geef ik een workshop Yogic Anti-Stress Massage. Daarin leer je een massage techniek uit de Kundalini Yoga die verlichting geeft bij stress. Er zijn 12 zenuwpunten die in een bepaalde volgorde gedurende een tijdsduur gemasseerd worden. De massage is met kleren aan. Je kunt je als tweetal inschrijven of een massagepartner vinden in de workshop. Meer info & aanmelden

Reacties

augustus, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X