Heupopeners

hip openersEen open bekkengebied zorgt voor een stevige basis en gronding. Als je goed gegrond bent, verbonden met de aarde, voel je stevigheid en een oer-vertrouwen. Deze stabiliteit ondersteunt het hart, je ademt dieper en het wordt rustiger in je hoofd. Bij het openen van het bekken speelt het hart een leidende rol. De heupen kunnen zich openen als het navelpunt het lichaam ondersteunt om te draaien vanuit het heupgewricht i.p.v. te scharnieren in de lumbale wervelkolom (onderrug) of nek.


Er zijn 2 spieren die de beweeglijkheid van de heupen beperken: de hamstrings en de psoas (grote lendespier). De hamstrings lopen aan de achterzijde van je been, van de zitbotjes tot aan de achterzijde van de knie. De psoas bevindt zich diep in het lichaam tussen de bovenkant van het dijbeen en de onderzijde van de wervelkolom. De psoas zorgt ervoor dat je vanuit het heupgewricht je been kan optillen, of de romp kan heffen vanuit een liggende houding. Tevens kan hij het been naar buiten draaien en hij speelt een rol bij het buigen van de wervelkolom.

We hebben een aantal warming ups gedaan voor de heupen:

Door het oog van de naald (zie foto): Lig op de grond op je rug. Laat je rechter enkel op je linker knie rusten en pak je linker been vast, net boven je knieholte. Flex je rechter voet. Trek je rechter been richting je borst. Houd je rechter knie en enkel in een rechte lijn. Herhaal de oefening met het andere been.

Op handen en voeten lopen. Yogi Bhajan: “Walk on all fours for eleven minutes but don’t touch your heels to the ground and neither bend your elbows or your knees. Your life will totally change, your strength will change, your vitality will change, your blood pressure will change. It heals like this, the most healing thing, it’s amazing what it can do.”

Hanumanasan Prep: ter voorbereiding op de spagaat stretchen we de hamstrings en de grote lendespier (Psoas). De spagaat brengt je in contact met de diepe spanning die verborgen is in de heupen en die het hart op slot houdt.

Vanuit een knielende positie plaats je je rechter voet vooruit, been gestrekt met hiel op de grond. Flex je tenen en houd je linker knie aan de grond. Misschien is dit genoeg stretch. Als je meer wil verplaats je je voorste been verder naar voren. Hou je ribbenkast opgetild en buig vanuit de heupen als je naar voren leunt om je handen naar de grond te brengen. Adem langzaam en diep en als het genoeg is wissel je van kant.

De tweede prep werkt op de psoas. Vanuit een knielende positie zet je je rechter voet plat op de grond, zodat je knie een hoek van 90 graden maakt. Grond jezelf krachtig door je benen, vanaf je navelpunt. Hou jezelf goed rechtop. Kantel je bekken en breng je linker heup naar voren. Je voelt een strekking aan de voorkant van je linker heup.

De oefenserie van deze (en vorige) week is de Sound Current set, uit het boek The Heart Rules van Guru Prem Singh. Met deze oefenserie werk je aan het openen van de heupen en de schouders. In het tweede deel van de kriya doen we een aantal meditaties waarbij je de vibratie van mantra’s gebruikt om zachtheid te brengen in de open ruimte die is ontstaan. Je hoort in deze les o.a. muziek van Mirabai Ceiba (Ocean, Ra Ma Da Sa) en Singh Kaur (Ad Guray Nameh).

Volgende week is er geen les i.v.m. de herfstvakantie (wel op 25 oktober om 10 uur). Misschien een goed moment om jezelf te verwennen met een massage? Margaret Verwoert geeft heerlijke massages in yogacentrum Suniya (of bij jou thuis!), nu met 10% korting.

Reacties

december, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X