Heel je hart

hart meridiaanDe komende volle maan (4 feb) staat in het teken van het sterrenbeeld Leeuw, dat van invloed is op de hart meridiaan. Meridianen zijn energiebanen die als rivieren door het lichaam stromen en uitkomen in meren (chakra’s). Het beginpunt van de hart meridiaan ligt onder de oksel en het eindpunt op de top van de pink aan de binnenzijde. Deze meridiaan reguleert het bloed, de bloedvaten en bloedsomloop. Het hart vertegenwoordigt je bewustzijn. Het geeft aan wat er in je leeft. Het hart is verbonden met de tong en het spreken. Psychisch regeert het hart de vreugde en de angst.  Het is gericht op de emotie en de emotie verwerking. Het vertolkt ook gevoelswijsheid.

Blokkades in de energiedoorstroming kunnen zich uiten als: problemen met hart en bloedvaten, onregelmatige pols en hartslag, bloedend tandvlees, spraakstoornissen, pijn in de schouders en problemen met het buigen van de onderarm en hand. Op emotioneel / mentaal gebied: bedroefdheid, angstig of nerveus zijn, verward denken, emotionele ups & downs, slapeloosheid.

Tips van mijn leraar Gurumarka, om de energie van deze volle maan te benutten voor heling:

  • Eet rood fruit & rode groenten (rode kool, radicchio, bieten, paprika, aardbeien, kersen, etc.)
  • Eet/drink bittere voedingsmiddelen (met mate): koffie, chocolade, groene & zwarte thee, geelwortel, spruitjes.
  • Draag rode kleding en (half)edelstenen op je hart of aan je pink.
  • Vermijdt tijdsdruk en teveel denken.
  • Masseer je pinken (2 min. per kant)
  • Doe yoga-oefeningen waarbij de armen op schouderhoogte of hoger komen.

In de yogalessen van deze week leren we de vuurademhaling. Deze snelle, ritmische ademtechniek versterkt je hart en zenuwstelsel. Het is de ultieme stress-buster. De lijst goede effecten is lang: o.a. vergroot je longcapaciteit en geeft energie, reinigt je longen en bloed, versterkt het immuunsysteem, maakt je helder. Aandachtspunten: goed rechtop zitten, in- en uitademen door de neus, bij uitademing gaat navel naar binnen, bij inademen ontspant de buik, in- en uitademing moeten even lang zijn. Langzaam beginnen, 1 cyclus per seconde (uiteindelijk doe je 2-3 cycli per seconde). Zie eventueel de uitleg in dit filmpje. NB. De vuurademhaling doe je niet tijdens de eerste 3 dagen van je menstruatie, als je meer dan 3 maanden zwanger bent en als je last hebt van hoge bloeddruk, hart problemen, maagzweer of herseninfarct.

En we doen een oefenserie voor het Magnetisch veld & Hart centrum, met de mantra Ong Sohung, kijk voor een uitvoering van Guru Singh  Deze mantra opent je hart chakra en doet je realiseren dat we allemaal deel zijn van het Universele Creatieve Bewustzijn.

Op 4 februari kan je om 20.00 uur deelnemen aan de Volle Maan meditatie (graag vooraf aanmelden)

Op 5 februari geef ik om 19.30 uur een workshop Anti-Stress Yogic Massage (nog enkele plaatsen)

Reacties

augustus, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X