Boost je Immuunsysteem

Griepje? Hardnekkige verkoudheid? Er gaat een naar virus rond, ik hoor om me heen veel mensen die de halve kerstvakantie in bed hebben doorgebracht. De lessen staan deze week in het teken van het versterken van je afweer tegen ziekte. Lees hier hoe yoga je hierbij kan helpen.

Intensief bewegen is goed voor het versterken van je immuunsysteem. Als je al verkouden bent helpt het vaak om tijdelijk de verstopte holtes vrij te maken.

Dog breath, een ademtechniek waarbij je ademt als een hijgende hond. Steek je tong zo ver mogelijk naar buiten en denk aan een blije pup. Het ziet er grappig uit, lachen helpt ook om je beter te voelen.

Amethist wordt gezien als een helende steen die je immuunsysteem ondersteunt. Draag het op je huid of mediteer er mee.

Koude douche, minimaal 3 minuten. Ben je gelijk wakker, werkt beter dan koffie! Stimuleert de doorbloeding tot in de kleinste haarvaatjes. Het bloed stroom daarna terug naar de organen. Die kunnen afvalstoffen kwijt en worden voorzien van zuurstof. Ter voorbereiding scrub je jezelf vooraf met een droge borstel en wrijf je je in met amandelolie. Onder de douche masseer je jezelf , vanaf je voeten omhoog. Je krijgt er energie van en het is goed voor spijsvertering, zenuwstelsel en lymfesysteem.

Om te voorkomen dat je ziek wordt is het belangrijk dat je spijsvertering en afvoer van afvalstoffen goed werkt. In de les van deze week doen we een oefenserie die deze capaciteit versterkt en ook je stofwisseling in balans brengt.

Ook je mentale en emotionele gesteldheid heeft invloed op je vermogen om ziektes af te weren. Boosheid, zelfkritiek en verwijten ondermijnen je gezondheid. Deze negatieve emoties zijn opgeslagen in je rechter hersenhelft . We doen in de les een meditatie die de rechter hersenhelft in balans brengt zodat innerlijke conflicten worden opgelost. Je voelt je licht en energiek.

Als je thuis de oefeningen doet, begin dan met je af te stemmen op je ware zelf met de mantra Ong Namo Guru Dev Namo, zie onderaan dit blog.
De techniek van Kundalini Yoga is krachtig en precies. Verander niets aan de volgorde van de oefeningen en laat niets weg. Je kunt de tijden inkorten, doe dat proportioneel (bijv. alles de helft).

Wil je deze les meemaken? Geef je dan op voor een proefles. Kijk op deze site voor de lestijden.

 

Ik wens je een gezond 2015!

Rinske Frederiks

 

Reacties

augustus, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X