Gezonde bijnieren

bijnierenWe vervolgen de reis door het lichaam, we zijn nog steeds bij het endocriene systeem (klierenstelsel). De endocrine klieren maken hormonen die nodig zijn voor de groei, onderhoud en instandhouding  van het lichaam. Deze week besteden we aandacht aan de bijnieren. De bijnieren liggen als een kopje op de nieren, in de buikholte aan de rugzijde (net boven je middel). Ze spelen een belangrijke rol bij de afbraak van voedingsstoffen, reactie op stress en de zout-water balans in het lichaam.

De bijnieren zijn verbonden met het 2e chakra, het energiecentrum voor creativiteit, emoties en sexualiteit. Emotioneel gezien hebben de bijnieren te maken met angst en overleving. Een belangrijke functie van de bijnieren is het aanmaken van hormonen als reactie op stress en ziekte. Onder andere adrenaline en cortisol,  die nodig zijn voor de vlucht & vecht reactie bij gevaar. Adrenaline en cortisol zijn bedoeld voor een kortdurende reactie, maken je alert en geven je kracht. Het is niet goed als je deze hormonen nodig hebt om jezelf levendig te voelen of om jezelf over grenzen te duwen. Op de lange termijn geeft een hoog adrenaline- en cortisolgehalte schade aan je zenuwstelsel en nieren. Het verzwakt je afweersysteem zodat je vatbaarder bent voor ziekte. Yoga en een alkalisch dieet kan helpen je lichaam weer in balans te brengen.

Je bijnieren kunnen uitgeput of vermoeid raken. Tekenen zijn: vermoeidheid (al bij het opstaan), duizeligheid en onvermogen met stress om te gaan. Voeding die helpt om je bijnieren weer aan te laten sterken:  voeding met B-vitamines, vooral B5.  Te vinden in haver, paranoten, bananen, aardappels en peulvruchten. Ook voedingsmiddelen rijk aan vitamine C en vezels. Vermijd suiker, witte bloem, frisdrank, cafeïne, alcohol en geraffineerde voedingsmiddelen. Ontspan en beweeg regelmatig.

Yoga voor het opladen van de bijnieren: Stress Set for Adrenals and Kidneys. De meditatie die we hebben gedaan is de Meditation for the lower triangle, helend voor nieren en bijnieren en het onderste deel van de ruggengraat. De muziek kan je vinden op Spotify.

Reacties

augustus, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X