Geef je hart de ruimte

spineDe yogalessen staan dit seizoen in het teken van het hartcentrum. We doen specifieke yoga oefeningen en meditaties uit de Kundalini Yoga die je helpen je hart centrum te openen en in balans te brengen. Daarmee komen de kwaliteiten van het hart tot bloei: compassie, zelfliefde, wijsheid, edelmoedigheid, succes, vervulling. Als we het analytische hoofd buigen en beslissingen nemen vanuit ons hart brengt dit sereniteit en helderheid. We trekken dan de juiste relaties, gebeurtenissen, mogelijkheden en overvloed aan.
Als je het hart meer centraal wil stellen in je leven kan je beginnen op fysiek niveau. De les van deze week zoomt in op de houding, een die het hart ruimte en ondersteuning geeft. We zullen onderzoeken hoe adem en uitlijning van de ruggengraat op elkaar afgestemd kunnen worden om ruimte voor het hart te maken.

Terwijl je yoga doet (en op andere momenten gedurende de dag) kan je steeds 2 vragen stellen: Is mijn hart comfortabel? Kan ik gemakkelijk ademen? Je hart heeft voldoende ruimte en ondersteuning nodig en die creëer je door de positie van je ruggengraat af te stemmen op de ademhaling. De ademhaling helpt de ruggengraat bij het strekken naar diverse kanten. Veel mensen zitten onderuit gezakt , met een knik in de ruggengraat ter hoogte van de solar plexus. In deze zithouding verklein je de ruimte voor het hart en krijgt de adem minder ruimte.

We verkennen in de les de interactie tussen de adem en de positie van de ruggengraat bij de buik-, borst en sleutelbeen ademhaling. Zo wordt bij het inademen in de buik de bodem van je longen naar beneden gedrukt zodat er lucht naar binnen stroomt. De organen in de buik worden in het bekken geduwd, de buik zet uit en de onderrug kantelt wat naar voren. Bij het uitademen gaan de organen terug naar boven, de lucht wordt uit de longen geperst en de onderrug kantelt naar achteren.

Dit bewustzijn van adem en positie van de ruggengraat nemen we mee in de Kriya van deze week: Basic Spinal Energy Serie. Met deze oefenserie werken we aan de flexibiliteit van de ruggengraat; volgens de yogi’s blijf je zo jong. Een goede serie om rugklachten te voorkomen. Alle 26 rugwervels worden gestimuleerd en de chakra’s krijgen een energie boost. De circulatie van ruggenmergvloeistof wordt bevorderd, dit maakt je hoofd helder en bereid je voor op meditatie.

De meditatie van deze week is die voor een kalm hart, daarin kan je de subtiele energie en stilte van het hart ervaren. Deze meditatie versterkt longen en hart en geeft je een kalm gevoel. Een goede meditatie om te doen als je een emotioneel conflict hebt met iemand. Hij geeft je een heldere kijk op de relatie met jezelf en anderen, zodat je kunt reageren vanuit je hart.

Reacties

augustus, 2022

Kennismaken met Kundalini Yoga?

Volg ons social media!

FacebookinstagramFacebookinstagram

Deel dit op social media

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Op onze nieuwsbrief abonneren

X