Angst

angst2Ben je bang voor spinnen of onweer of heb je hoogtevrees (net als ik)? In paniek door veranderingen? Of over-bezorgt om je gezondheid of over wat anderen van je denken? Bang om te falen of de controle te verliezen? Angst kent veel manifestaties en kan een verlammende factor zijn in je leven.

Angst kan verschillende fysieke reacties veroorzaken: je hartslag wordt sneller, je krijgt een droge mond, je gaat zweten, trillen, onrustig bewegen of juist bevriezen. Ook mentaal kan er veel beweging zijn: je bent in de war of aan het piekeren, je twijfelt, aarzelt, wikt en weegt. Je bent obsessief, dwangmatig, achterdochtig of vooringenomen.

De energie van angst is beweeglijk, koud en scherp. De functie van angst is je alert te maken, te zorgen dat je op zoek gaat naar meer informatie over de aard van de bedreiging en mogelijke oplossingen en dat je in actie komt om jezelf in veiligheid te brengen. Angst is je alarmsysteem, je persoonlijke bodyguard. Je zou angst ook kunnen herlabelen als intuïtie. Als je luistert naar wat de angst je te vertellen heeft en adequate actie onderneemt groeit je vertrouwen en kom je weer in je natuurlijke vredige staat.

Met angst is dus niet mis, als je er goed mee om gaat. In de kundalini yoga proberen we de negative mind (die ons wil beschermen voor gevaar en ons begrenst) in balans te brengen met de positive mind (die is optimistisch, ziet kansen, wil expansie). Als je vast komt te zitten in de negative mind bekijk je de wereld door een angstige bril. Je ziet overal bedreigingen en er is altijd iets mis. Je verwacht gevaar en daarin wordt je bevestigd want als je zoekt vind je altijd redenen om bang te zijn. Achterdocht, voorzichtigheid, preventieve maatregelen en aanvallen uit voorzorg; paranoia houdt zichtzelf in stand. Als je leeft vanuit angst ben je net een opgejaagd dier, je enige focus is overleving. Er is weinig ruimte voor groei of geluk en je bent makkelijk te manipuleren door mensen die je zekerheid / veiligheid beloven.

Angst kan betrekking hebben op je veiligheid op dit moment of betrekking hebben op de toekomst. Het kan ook zijn dat je achtervolgd wordt door herinneringen aan (traumatische) ervaringen in het verleden of dat je last hebt van existentiële angst. Deze week werken we in de les met angst die opgeslagen is in je onderbewuste. Het is belangrijk om hier meer bewustzijn op te krijgen zodat ervaringen verwerkt kunnen worden. Angst verliest zijn grip op je als je leert onderscheiden of een angst betrekking heeft op het heden of verleden. In de Ayurveda, Chinese geneeskunde en Antroposofie wordt ervan uitgegaan dat er een connectie is tussen de emotie angst en de nieren. Nieren zijn een opslagplaats voor angst en angst verzwakt de nieren. We doen de kriya Relax en Release Fear, die werkt op je nieren en niermeridianen. De kriya brengt je in een staat van diepe ontspanning, eenheid met alles wat is en overgave aan het bestaan. Vooraf doen we ademoefeningen en een geleide meditatie Replay & Roleplay, om een angstige situatie in het verleden te onderzoeken. De muziek kan je vinden op Spotify, behalve de Jaap Sahib van Prof. Satnam Singh Sethi. Die kan je hier vinden op YouTube.

Nog meer behoefte aan ontspanning? Op 13 oktober van 19.30 – 22.30 uur is er een workshop Anti Stress Massage. Een heerlijk ontspannen avondje uit voor 2! Kijk hier voor meer info en aanmelding.

Reacties

Je bent welkom voor een proefles

Volg ons op Facebook!

FacebookFacebook

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail